Shimano start een inspectie- en vervangingsprogramma

FC-R9100

FC-R8000

FC-R9100-P

FC-6800

FC-9000

Shimano Europe B.V. (“Shimano”), start een inspectie- en vervangingsprogramma van bepaalde 11-speed HOLLOWTECH II race-cranksets geproduceerd tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019, in verband met een mogelijk probleem met het loslaten van de binding.

 

Het betreft specifiek de Shimano ULTEGRA FC-6800, DURA-ACE FC-9000, ULTEGRA FC-R8000, DURA-ACE FC-R9100 en FC-R9100-P 11-speed bonded HOLLOWTECH II race-cranksets in Europa. Shimano heeft meldingen ontvangen die aangeven dat de gebonden delen van de crankarm kunnen scheiden en breken. Hierdoor lopen consumenten het gevaar te vallen, met mogelijk letsel tot gevolg.

 

Om deze situatie te verhelpen, zal Shimano elke toepasselijke crankset laten inspecteren. Shimano zal elke crankarm die niet aan het inspectieproces voldoet vervangen.

 

Deze inspectie is bedoeld om vast te stellen of de crankarmen een mogelijk probleem vertonen met het loslaten van de verbinding en om elk mogelijk veiligheidsrisico voor onze consumenten snel te verhelpen. Niet alle ULTEGRA- en DURA-ACE-crankstellen hoeven te worden geïnspecteerd. Het betreft alleen cranksets die zijn geproduceerd tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019. De manier om vast te stellen of een crankset moet worden geïnspecteerd, staat in het gedeelte WAT TE DOEN hieronder.

 

Shimano zal alle cranksets die het inspectieproces niet doorstaan gratis vervangen.

Wat te doen

Proces voor identificatie- en vervangingsprogramma

Om te weten of dit proces van toepassing is op uw crankset, volg de instructies in STAP 1.

Stap 1

Bepaal of uw crankset moet worden geïnspecteerd.

Stap 1A

Bepaal het modelnummer van uw crankset

De betreffende producten zijn DURA-ACE en ULTEGRA cranksets met de volgende modelnummers: ULTEGRA FC-6800, FC-R8000 en DURA-ACE FC-9000, FC-R9100 en FC-R9100-P. De modelnummers zijn aan de binnenkant van de crankarm aan de onderkant gestempeld (zie het gele vierkant in de afbeelding hieronder).

 

Komt het modelnummer op uw crankarm overeen met de bovenstaande modelnummers?

Ja: Ga verder met STAP 1B.

Nee: Uw crankset is in orde en er is geen verdere actie nodig.

Stap 1B

Identificeer de productiecode die op uw crankarm is gestempeld

Een productiecode is aan de binnenkant van de crankarm aan de onderkant van de arm gestempeld (zie het blauwe vierkant in de afbeelding hierboven). De getroffen modellen zijn vóór juli 2019 geproduceerd en hebben de volgende tweeletterige productiecode: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, en RF.

Komt de productiecode op uw crankarm overeen met een van de bovenstaande tweeletterige productiecodes?

Ja: Ga verder met STAP 2.

Nee: Uw crankset is in orde.  Er is geen verdere actie nodig.

 

Stap 2

Breng uw fiets binnen voor inspectie.